Integracja Sensoryczna (SI).

Integracja sensoryczna (z ang. Sensory Integration) jest to złożony proces odbierania informacji ze świata zewnętrznego poprzez zmysły do centralnego układu nerwowego (mózgu) i zmienianie ich w reakcje organizmu. Jeśli odbiór i integracja wrażeń zmysłowych jest zaburzona, to codzienne czynności, rozwój poznawczy, motoryczny oraz zachowanie dziecka zostają zakłócone. Dziecko będzie miało problem w postaci zachowania, wyrażania emocji, problemów z uwagą, trudnościami z organizacją i motoryką, a także obniżoną samooceną.

Jak rozpoznać problemy z zaburzeniem integracji sensorycznej u Twojego dziecka?

Dziecko nadreaktywne sensorycznie

(Reakcja dziecka typu „o Nie!”)
  • Dziecko unika dotyku
  • Nie lubi zróżnicowanych struktur
  • Denerwują go metki w ubraniach
  • Nie lubi „małpich gajów”, drabinek

  • Może cierpieć na chorobę lokomocyjną
  • Ruchy dziecka są nieskoordynowane
  • Unika zabaw z innymi dziećmi
  • Reaguje gwałtownie na mocne światło, kolory, dzwięki i intensywne zapachy

  • Nie lubi zróżnicowanych konsystencji pokarmów, może nawet mieć odruchy wymiotne, próbując nowych pokarmów

Dziecko podreaktywne sensorycznie

(Reakcja dziecka typu „więcej, szybciej, mocniej”)
  • Dziecko nie zauważa, że się pobrudziło, że ma brudną buzię i ręce
  • Nie czuje gdy jest lekko dotykane przez drugą osobę, lubi być mocno przytulane
  • Może mieć problem ze wskazaniem miejsca, w które zostało dotknięte

  • Często wypuszcza coś z rąk
  • Często nieumiejętnie, niezgrabnie upada
  • Ma trudności z rozpoczęciem jakiejś czynności, ale gdy już zaczyna robi to długo np. huśta się na huśtawce i nie robi mu się od tego niedobrze

  • Lubi zabawy, w których musi się przepychać czy podnosić ciężkie przedmioty

  • Może nie zauważać przedmiotów poruszających się w jego kierunku, np. rzucona w jego stronę piłka

  • Dziecko może ignorować hałas, lubi głośne dźwięki, zdarza mu się mówić zbyt głośno

  • Lubi mocne zapachy, posiłki o intensywnym smaku

Poszukiwacz sensoryczny

  • Rozrzuca zabawki i się w nich tarza
  • Uwielbia szybki, obrotowy ruch, kręci się na krześle, karuzeli i nie czuje się od tego niedobrze

  • Uwielbia być w ciągłym ruchu

  • Cały czas się wierci
  • Lubi zwisać do góry nogami
  • Uwielbia mocno świecące, mieniące, poruszające się przedmioty
  • Lubi wpatrywać się w słońce
  • Zachowuje się głośno
  • Wącha jedzenie, zabawki, nawet innych ludzi
  • Zdarza mu się jeść bardzo ciepłe potrawy, lubi mocne, intensywne smaki
  • Bierze do buzi zabawki, ciastolinę, ubrania

Praca z terapeutą

Zajęcia prowadzone są na zasadzie ukierunkowanej zabawy, w trakcie której dziecko ma przekonanie, że jest ich współautorem. Podczas aktywności ruchowych i zabaw, dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy.

Terapia SI odbywa się w specjalnie przystosowanej sali, z wykorzystaniem sprzętu tj. podwieszane huśtawki, platformy, hamaki, grzybki i koniki, deskorolki, równoważnie, trampoliny, tunele i piłki gimnastyczne. Terapeuta przygotowuje dla każdego dziecka indywidualny plan zajęć z dostosowaniem stopniowania trudności.